حدیث نعمت

وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ : از نعمت پروردگارت سخن بگو

حدیث نعمت

وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ : از نعمت پروردگارت سخن بگو

حدیث نعمت

کپی،تکثیر و انتشار محتوا "با هر نامی" مجاز است

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

۷ مطلب در اسفند ۱۳۹۳ ثبت شده است

"قبر"ش

       فقط برای کسانی پنهان است

              که "قدر"ش را نمی دانند 

               و الا آنان که قدرش را شناخته اند

                        خوب می دانند آدرس قبرش کجاست

قبر فاطمه (س)

      در زیر خروار خروار غفلت

                از قدر فاطمه پنهان است

                    برای چون منی که می پندارم

                                  فدک فقط یک باغ بود

                             همان به که حتی از زیارت قبرش

                   و عزاداری در سالگرد شهادتش محروم بمانم ! 

۲ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۹ اسفند ۹۳ ، ۱۶:۱۲
00 :00

رنجهای زندگی دو دسته اند:

دسته اول :

   رنجهایی که ...

      جزء ذات زندگی و همراه با گشایش و راحتی اند. 

         انسان حین تحمل چنین رنجهایی حظ و نصیبی می برد

             مانند رنجی که کوهنورد برای صعود، کوچک برای بزرگ شدن،

                بی سواد برای باسواد شدن، جاهل برای عاقل شدن، ایثارگر برای ایثار  و .....

                                                                                              تحمل می کند.

دسته دوم :

    رنجهایی که ...

        جزء ذات زندگی نیستند

            بلکه خودخواسته و خود ساخته ی انسان اند

               و خود انسان آنها را بر زندگی خود تحمیل کرده است، مانند :  

-        رنج از عدم برآورده شدن نیازهایی که به زور تبلیغات برای ما نیاز شده است.

-        رنج از اینکه چرا دیگران خوبند، چرا دیگران موفق اند، چرا دیگران دارند و ...  

-        رنج برای روزهایی که معلوم نیست بیایند یا نیایند

-        رنج  برای چیزهای از دست  رفته ای که از اول قرار نبوده بمانند.

-        رنج ناشی از توقعات بیش از اندازه و انتظارات موهوم

-        رنجهای ناشی از بدگمانی، چشم و هم چشمی، مقایسه های بیجا و ...

 

انسان نه تنها از تحمل چنین رنجهایی هیچ حظ و نصیبی نمی برد و به هیچ گشایش و راحتی نمی رسد، بلکه روز به روز از دورن خرد و خاکستر می شود،  می سوزد و می کاهد و به رنج بیشتر می افتد

رنجهای دسته دوم عمدتا ناشی از کوچک بودن و کوتاه دیدن اند. 

۵ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۵ اسفند ۹۳ ، ۲۳:۰۱
00 :00

کودکان را دیده اید ...

     گاهی بدون اینکه بدانند

            معنی حرفشان چیست و مخاطبش کیست؟

                              چه حرفهای عمیق و دقیقی می زنند.  

بزرگ ترها هم گاهی مثل کودکان

          کلماتی پرمعنی بر زبان می آورند

               بدون اینکه لحظه ای توجه کنند که

                   مخاطب کلامشان کیست، معنایش چیست و اشاره اش به کجاست؟  

 

 

" بَه بَه" ، "آخیش "، "آفرین" ،  "أحسنت" و ...  نمونه ای از آن عباراتند !

چنین عباراتی ترجمه ی روان و کوچه بازاری از الحمد لله  هستند!  

 پس

 این بار اگر...

     حین خوردن طعام لذیذی،

         نوشیدن نوشیدنی گوارایی

                 دیدن منظره ی دلربایی

                   خواندن  مطلب زیبایی

                       و ...

                           یکباره، ناگهان و ناخودآگاه

                                 کلماتی همانند عبارات فوق

                                 از دلمان جوشید و بر زبانمان نشست ...

         یادمان نرود ترجمه ی کدامین کلام آسمانی بر زبانمان جاری است  

         فراموش نکنیم مخاطب حقیقی کلاممان کیست و اشاره اش به چیست و کنایه اش به کجاست؟ 

                                                                                    

۱۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ اسفند ۹۳ ، ۱۶:۱۴
00 :00

نظامی که حضرت "رحمن"بیافریند

 نمی تواند عذابی خارق العاده و نامتجانس و

سوخت و سوزی غیر از اعمال خود ما داشته باشد.

عذابِ"رحمن" نمی تواند...

                      .... غیر از محرومیت های خود خواسته ی ما

                        .... جز منع رحمت– که آنهم پس از کلی پیغام و پسغام- توسط خود ما

       انتخاب شده است.

                      چیز دیگری باشد.

 

ما در خودمان مخلد خواهیم شد:

             اگر بهشت شده باشیم در بهشت و

                            اگر جهنم شده باشیم در جهنم.

 

نظام پاداش و عقابی از این عادلانه تر  سراغ دارید ؟

 

 

صدر نوشت:

بخشی از آیه 123 سوره نساء :

.... مَن یَعْمَلْ سُوءًا یُجْزَ بِهِ .... هر کس بدی کند به همآن کیفر می بیند ...

۶ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۶ اسفند ۹۳ ، ۱۱:۳۱
00 :00

در نظام آموزشی کشور

              به من گفتند ...         

              ... محیط یک مربع، دایره، مثلث ... و حتی ذوزنقه را چگونه محاسبه کنم

      ... مساحت یک مربع، مستطیل دایره ..... و حتی مساحت زیر یک منحنی را

          چگونه حساب کنم.

              ... حجم یک مکعب مربع، مستطیل، استوانه ....و حتی یک مخروط را 

                   چگونه بدست بیاورم.

                 ...

                  .

                  .

  اما

      به من نگفتند ...

                ... من مربع ام، ذوزنقه ام، استوانه ام یا هذلولی؟  

                ... محیطم چقدر است و چگونه باید آنرا محاسبه کنم؟

                ... ظرفیتم چه اندازه است و چگونه باید آنرا حساب کنم؟

                ...

شما چطور ؟

کسی فرمولی به شما گفته است که بتوانید...

            مظنه ای از ظرفیت فعلی خودتان بدست بیاورید؟

            برای توسعه ی ظرفیت وجودتان برنامه ریزی کنید؟

            حساب کنید با فرض اینکه با همین شتاب حرکت کنید در انتها چقدر خواهید شد؟

۶ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱۲ اسفند ۹۳ ، ۱۴:۱۰
00 :00

می دانم گناهم چیست ؟

می دانم هزاران دعا برای تو،خودم

           پدر و مادرم، همسر و فرزندانم

      دوستان و همکارانم، مردم و مسئولان کشورم،

رفتگان، آیندگان، زنده ها، مرده ها و همه ی جهانیان

                     به کدامین گناه در قلبم محبوس اند.

 می دانم اگر به پروردگارم

      که همان پروردگار تو و جهانیان است

           خوش گمان بودم       

                 و او را کریم و قدیر، حکیم و حاضر و ناظر می دانستم

                           هر دم کسی یا چیزی را بهانه می کردم

 و یکی از آن هزاران دعای محبوس را

      به زبان حال یا قال برمی داشتم

    و به درگاهش می شتافتم

آری

می دانم گناهم چیست؟

    می دانم آن همه دعا به کدامین گناه در قلبم محبوس

                   و قلبم در تنگنای کدامین گناه محصور است : 


                              سوء ظن بالله

 

اَللّهُمَّ اغْفِرْلىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَحْبِسُ الدُّعاَّء

 

 

صدر نوشت مهجورمانده :

وَیُعَذِّبَ الْمُنَافِقِینَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِکِینَ وَالْمُشْرِکَاتِ الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَیْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَلَعَنَهُمْ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَسَاءتْ مَصِیرًا

 

سوره ی فتح آیه 6 

۸ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۸ اسفند ۹۳ ، ۱۴:۵۳
00 :00

ما بر سر سفره ی انتخاب های خود نشسته ایم و خواهیم نشست:

ما می توانیم ...

... به داشته های دیگران چشم بدوزیم و در حسرت و حسادت و فرسایش باشیم

      یا به داشته های خودمان توجه کنیم و در عیش و آرامش و بالش زندگی کنیم.

... کینه ی دیگران را به دل بگیریم و رنج ببریم

     یا آنها را ببخشیم و شاد باشیم.

... در امور دنیوی به بالادست خود نگاه کنیم و همیشه نیازمند و محروم باشیم

     یا به پایین دستمان توجه کنیم و همیشه ثروتمند و ممنون

... خودمان را مالک مطلق بدانیم و با ازدست دادن مایوس شویم و از بدست آوردن مغرور  باشیم

    یاخودمان را وام دار پروردگارمان بدانیم و به از دست دادن شاکر و از بدست آوردن مسئول

... بر خصلت های زشت دیگران تمرکز کنیم و بمانیم

     یا بر خصلتهای خوب  آنها تمرکز کنیم و  ببالیم  

...به قیمت هدیه ای که دریافت کرده ایم نگاه کنیم و غمگین و بدحال باشیم

     یا به قدر آن توجه کنیم و خوشحال و سرشار باشیم.  

.

.

.

... مناسبات زندگیمان را برای یک عمر حداکثر صد ساله  تنظیم کنیم

   یا برای یک حیات جاودانه تدارک ببینیم.

  انتخاب با خودِ خودِ ماست!

۸ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۰۴ اسفند ۹۳ ، ۰۹:۵۷
00 :00